Roš Hašana, jom Kipur, Sukot


B''H

Dragi prijatelji, Šalom Alehem!

Za većinu nas ljetni odmor je završen. Tu i tamo možda ćemo uspjeti ukrasti poneki vikend i pobjeći na more ili u planine ili u neki sve popularniji OPG. Ali to nam ne bi trebala biti glavna preokupacija, jer pred nama je mjesec rujan, najvažniji period židovske godine, period koji bi trebao dati ton cijeloj godini i zato ne bi smjeli propustiti ukazanu priliku.

Osim Roš Hašane, koja pada 7. i 8.09.2021. i Jom Kipura (16.09.), tu je i Sukot, koji počinje 21.09., a završava Šemini Aceretom (28.09.) i Simhat Torom (29.09.). Tako veliki broj blagdana, koji su pred nama, otvara i veliki broj tema o kojima bih mogao pisati, kao npr. o glavnim temama molitve za Roš Hašane, a to su Malhujot (Kraljevstvo, prihvaćanje B-ga za kralja), Zihronot (Podsjećanje, jer dan kada nas se B-g sjeti obično znači preispitivanje naših postupaka i odluka, odnosno Dan suda) i Šofrot (Zvuk šofara, ovnujskog roga). Također jako puno se može napisati i o Kol Nidre, uvodnoj pjesmi kojom počinjemo Jom Kipursku službu i kojom se odričemo svih zavjeta koje smo dali namjerno ili slučajno, ili o Vidui, priznanju naših pogrešaka. Sukot, blagdan kojim obilježavamo B-žju zaštitu sinova Izraela tijekom 40 godina lutanja divljinom, također je pun zanimljivih i poučnih tema. Iako je ljetni odmor završen, nažalost situacija sa koronom ne samo da se ne smiruje, nego se naprotiv i pogoršava, tako da zbog epidemioloških mjera ni ove godine nećemo zajedno obilježiti Roš Hašana u klubu Općine. S obzirom na to da u molitvama za Roš Hašana i Jom Kipur molimo da budemo upisani i zapečaćeni u Knjigu života, bilo bi u najmanju ruku neodgovorno da zanemarimo opasnost i okupimo se u Općini u velikom broju.

Zato ćemo se i ove godine strpjeti, te ćemo blagdane obilježiti kod svojih kuća u krugu naših obitelji. Prošle godine smo Vam svima poslali knjižicu s uputama za obilježavanje Roš Hašana u svom domu (,,Vodiču za Roš Hašana“), tako da Vas molim da je iskoristite i ove godine. Ako ju je netko slučajno zagubio ili možda nije uopće primio, neka mi se slobodno obrati za novi primjerak. Također Vam stojim na raspolaganju u vezi bilo kojeg pitanja, slobodno mi se obratite. U ,,Vodiču“ sam se više bavio tehničkom stranom, a danas ću se više fokusirati na duhovnu i meditativnu stranu obilježavanja ,,Roš Hašana“ u svom domu. Život nam stalno nudi nove prilike za osobni rast, pa nam to tako nudi i obilježavanje Roš Hašana kod kuće, samo treba prigrliti priliku. Moramo si postaviti pitanja kako iskoristiti blagdanske molitve za stvaranje smislene Roš Hašana, ma gdje god bili ove godine. Većina nas ne može ni zamisliti Roš Hašana, kao uostalom ni bilo koji drugi blagdan ili Šabat, bez pune sinagoge i rabinove propovijedi. Kako pristupiti Roš Hašana bez ovih tradicija? Korisni prvi korak je shvatiti i zapamtiti da se (prema kabali) ništa ne događa bez B-žjeg vodstva. Naše službe u sinagogi i okupljanja u Općini nisu jednostavno tek tako postale žrtva prijetnje korone. Ove godine Visoki blagdani (Roš Hašana i Jom Kipur) nam pružaju priliku da dosegnemo nove visine smisla i povezanosti. Kako? U proteklim godinama većinu inspiracije za blagdan smo stekli od faktora izvan nas samih, od našeg okruženja, zajedničke molitve, jela i druženja. Iako je vanjsko nadahnuće neupitno vrijedno, naši su se talmudski rabini pobrinuli da nas u Izrekama otaca (I 1:14) upozore: ,,Ako neću ja za sebe, tko će za mene? Ako sam samo za sebe, tko sam? Ako ne sada, kada?“ Ako sada ne preuzmem odgovornost za svoj rast i inspiraciju, tko će to učiniti umjesto mene? Vanjska inspiracija ne traje ako se ne probudimo da je internaliziramo. Istinski rast može doći samo iznutra. Ove godine smo dobili priliku kreirati doživljaj Visokih blagdana iznutra, ne oslanjajući se na to da nas naša okolina ponese. To je prilika da istinski stanemo pred B-ga izolirani od drugih, iskreno sami. Obilježavanje Visokih blagdana kod kuće možemo iskoristi- ti da molitve sagledamo na više reflektirajući, dublji način nego što smo možda navikli. Glavna tema Roš Hašane je prihvaćanje B-žjeg suvereniteta. U sinagogi blagdanska službe čitave zajednice oživljavaju ovu temu.

Ali ove će godine sve biti drugačije. Kod kuće ćemo to biti samo mi i B-g. Imat ćemo više nego dovoljno vremena za polako čitanje riječi molitava na bilo kojem jeziku i razmišljanje o njima: što mi zapravo one znače? Kako te ideje mogu unijeti u svoj život? Odvojimo malo vremena tijekom Roš Hašane da se osvrnemo na sljedeća pitanja. Izvučeni iz različitih ključnih dijelova molitvi za Visoke blagdane, ti se prijedlozi mogu koristi- ti kao modeli koji će nam pomoći u razvoju vlastitih točaka istraživanja. U službama za Roš Hašana i Jom Kipur otkrivamo da je treći blagoslov tihe molitve Amida uvelike proširen da opiše svijet u kojem svaki stanovnik prepoznaje B-žje postojanje i svesrdno se ujedinjuje sa svim ljudima, s cijelim čovječanstvom, kako bi Mu služio i posvetio Ga. Pokušajmo zamisliti, u praktičnom smislu, kako bi takav svijet izgledao. Kako bi izgledao život da se svi pridružimo jednom univerzalnom timu koji veliča i promiče B-žju agendu? Kako bi se svijet promijenio ako bi svi prihvatili B-ga kao svog Kralja, odnosno prihvatili vrijednosti etičkog monoteizma kao osnovnog mjerila svega u životu? Što bih u svom osobnom životu mogao učiniti više da pozdravim B-žju prisutnost? Tri teme dominiraju musaf molitvom na Roš Hašana: B-žje kraljevanje (,,Malhujot“), B-žje sjećanje (,,Zihronot“) i Šofar (,,Šofrot“). U odjeljku Sjećanje (,,Zihronot“) raspravljamo o tome kako se B-g ,,sjeća svijeta“ te preispituje naše pre- thodne postupke, ali isto tako, ako ne i pažljivije, i naše buduće izbore, te ih koristi da odredi našu sudbinu za sljedeću godinu, jer ono što čini čovjeka čovjekom su njegovi izbori. Što znači da nas se B-g ,,sjeća“ na Roš Hašana? Da li je ikad postojala šansa da nas je zaboravio? Normalno da nije, jedino smo mi mogli zaboraviti na Njega. To što nas se B-g ,,sjeća“ samo znači da ulaže dodatni fokus i pozornost na svakog od nas ponaosob. On se prisno koncentrira na svaki aspekt onoga što jesmo i za što smo sposobni, s čime se borimo i što nam je potrebno za uspjeh u ostvarenju svrhe našeg života, na razumijevanje punog konteksta našeg života, prošlosti, sadašnjosti i budućnost. Sad ćemo uzeti ovu ideju i konkretizirati je. Zamislimo da je svatko od nas pozvan u ,,B-žji ured“ na konzultacije o svom životu. B-g mi kaže: „Ovdje smo da razgovaramo o tome kako ti mogu pomoći da najbolje uspiješ i napreduješ. Ispitajmo zajedno tvoj život kako bismo mogli smisliti kako da najbolje postigneš svoj cilj“. Nastavimo ovaj razgovor u svom umu, unoseći svoje osobne detalje, svoje snage, svoje borbe i snove za budućnost. Postanimo partner u B-žjem ,,sjećanju“ i povežimo se s Roš Hašana na razini dosad nedoživl- jenoj. Talmud podučava da je Roš Hašana dan stvaranja svijeta, odnosno rođendan čovječanstva. Ovo je vrijeme kada B-g resetira sve što je stvo- rio, čitav svijet, te ga svake Roš Hašane ponovno stvara, ulažući sav potencijalni rast potreban za nadolazeću godinu. Prema kabali B-g je stvorio samo jednu godinu i svake godine na Roš Hašana on tu godinu ponovno obnavlja Kao što kažemo u molitvama za Roš Hašana: ,,Hajom harat olam“ (,,Danas je začeće svijeta“). Obraćamo se B-gu i molimo Ga: ,"Zahreinu le'Haim“ (,"Sjeti nas se za život!“). B-g daje život i sve što nam je potrebno za ispunjenje naše jedinstvene misije u donošenju Njegovog svjetla svijetu. B-g nema granica. On nam može dati sve. Ključno je razjasniti samima sebi što uistinu želimo, razumjeti kako to služi B-žjoj agendi i iskreno se obvezati da ćemo to i ostvariti. Ako to već nismo napravili tijekom mjeseca elula, koji prethodi Roš Hašani, a što naša tradicija preporučuje, odvojimo malo vremena tijekom Roš Hašane da razjasnimo sami sebe svoje ciljeve za sljedeću i ne samo sljedeću godi- nu. Ako je ikoje vrijeme pravo za velike snove i praktično razmišljanje, onda je to ovo. Što se želim obvezati postići ove godine? Koje sam duhovne ciljeve spreman preuzeti? Trebam biti specifičan i vrlo praktičan.

Trebam poduzeti male korake za koje znam da ih mogu učiniti i napraviti stvarnu promjenu, te se moram kloniti velikih pothvata, koji su samo prazni snovi, koji imaju vrlo male šanse za ispunjenje. Lijepo je sanjati, ali samo se djela računaju. Na jednom predavanju rabin Shlomo Wolbe podijelio je s prisutnima da se najljepša i najsmislenija Roš Hašana u njegovom životu dogodila u Švedskoj, nakon Drugog svjetskog rata. Bez minjana i čak bez obitelji, njegova izolacija omogućila mu je da duboko iskusi stvarnost B-žje prisutnosti u svom životu. Ako je to on mogao učiniti u Švedskoj 1940-ih, mogli bismo to i mi učiniti ove godine u udobnosti vlastitog doma. Zgrabimo priliku i iznenadimo sebe i sve svoje bližnje jednim od najznačajnijih i najsmislenijih doživljaja blagdana u našim životima. Pred nama je razdoblja od 10 dana, koji počinje sa Roš Hašana, a završava s Jom Kipurom. To razdoblje naziva se ,,Deset dana pokajanja“ (,"Aseret Jamei Hat'šuva“), i to je vrijeme o kojem prorok Isaija govori ,"Tražite Gospodina dok se može naći! Zazovite ga kad je blizu!“ (55:6). Jom Kipur je najsvetiji dan u godini, dan kad smo najbliži B-gu i srži vlastitih duša. To je ,"Dan pomirenja“, jer kako Tora kaže (III 16:30) ,,Jer u taj Dan pribavlja se za vas pomirenje, da budete očišćeni; od svih grijeha svojih trebate biti očišćeni pred Gospodinom!“ Ovo je i najsvečaniji dan u godini, dan pun radosti, radosti koja obuzima duhovnost i svetost dana i koja izražava uvjerenje da će B-g prihvatiti naše pokajanje, oprostiti naše grijehe i zapečatiti našu presudu za godinu dana života, zdravlja i sreće. Jom Kipur je i dan kada se tijekom jutarnje molitve poslije čitanja iz Tore u Jizkoru (Mazkiru) sjećamo naših najmilijih koji više nisu s nama. S obzirom na to da se ove godine za Jom Kipur nećemo okupiti u sinagogi, u četvrtak 16.09. ujutro sjednimo u našim domovima i sjetimo se svih članova obitelji i dragih prijatelja koji više nisu s nama. I poruka za kraj. Prema rabinu Akivi najveće pravilo u Tori je: ,,Ljubi bližnje svog kao sebe samog!“ (Lev.: 19:18). Poruka tog stiha prema Baal Šem Tovu je: ,,Kao što volimo sebe usprkos svih svojih nedostataka, isto tako moramo voljeti druge usprkos svih njihovih nedostataka!“ ,,Ne uspoređujmo se s drugima, već živimo u zahvalnosti za ono što ti drugi donose u naš život. Sve ljude promatrajmo kao ravne sebi, gledajmo ih i postupajmo s njima kao što bi i mi voljeli da oni gledaju nas i da oni postupaju s nama" (Ubuntu filozofija).

ŽELIM SVIMA SRETNU I SLATKU NOVU GODINU I DA SVI BUDEMO ZAPISANI ZA DOBRO!

ŠANA TOVA UMETUKA! LEŠANA TOVA TIKATEVU VETEHATEMU!

SRETAN SUKOT!/ HAG SUKOT SAMEAH!

Luciano Moše Prelević,

Glavni rabin u RH

Vrhovni rabin Crne Gore

B''H