
B’’H
Dragi prijatelji! Šalom Alehem! Mir, blagoslov i puno zdravlja svima!
Ljeto je pred nama, vruće je i dok turisti s jedne strane pune grad, domaći ga
sve više napuštaju. Među nama i naši članovi, posebno umirovljenici. Pred
nama su dva mjeseca, srpanj i kolovoz, tako da tekst i raspored službe, te
vrijeme paljenja šabatnih svijeća u ovom broju Hadašona mora pokriti cijeli
taj period. I kako je ovo ‘’ljetni broj’’ Hadašona počet ću s jednom anegdotom:
Priča kaže da je jednom sveučilišni profesor postavio studentima pitanje: ‘’Je
li Bog stvorio sve što postoji?’ I jedan student mu smjelo odgovori: ‘’Da, Bog je
stvorio sve što postoji!’’ ‘’Bog je sve stvorio?’’, profesor ga je izazivački upitao.
‘’Da, profesore, Bog je stvorio sve što postoji!’’ student je potvrdno odgovorio.
Nato je profesor nastavio: ‘’Ako je Bog zaista sve stvorio, onda je stvorio i zlo. I
budući da zlo postoji, a uzevši u obzir načelo da nas određuje ono što radimo,
znači da je i Bog zao!’’ Student je ostao šuteći, dok je profesor samouvjereno
zaključio kako je još jednom dokazao da je ono što vjernici vjeruju zapravo
mit. Ali, tada se javio drugi student te zamolio profesora smije li ga nešto
pitati. ‘’Naravno’’, odgovorio je profesor. Student je ustao i postavio pitanje:
‘’Profesore, postoji li hladnoća?’’ ‘’Naravno, kakvo je to pitanje? Naravno da
postoji! Zar ti nikad nije bilo hladno?’’, odgovorio je profesor. Svi učenici su se
nasmijali. Ali, mladić je odgovorio: ‘’Zapravo, profesore, hladnoća ne postoji.
Prema zakonima fizike ono što mi smatramo hladnoćom u stvarnosti je
nedostatak topline. Svako tijelo ili objekt ima ili prenosi energiju, a toplina je
rezultat prenošenja energije. Apsolutna nula znači potpunu odsutnost topline,
kad sve stvari postanu inertne i nesposobne za reakciju. U stvari, hladnoća
ne postoji. Mi smo stvorili tu riječ da bismo opisali kako se osjećamo kad
nemamo topline.’’ Student je nastavio s novim pitanjem: ‘’Profesore, postoji
li tama?’’ Profesor je odgovorio začuđeno: ‘’Naravno da postoji!’’ Student je
nastavio: ‘’Opet ste u krivu! Profesore, ni tama ne postoji. U stvarnosti tama
je samo nedostatak svjetlosti. Kako znamo? Svjetlost možemo proučavati,
ali tamu ne. Možemo se poslužiti Newtonom prizmom da pretvorimo bijelu
svjetlost u mnoštvo boja i proučavati različite duljine svjetlosnih valova za
svaku od njih, ali tamu ne možemo mjeriti. Najobičnija zraka svjetla može
prodrijeti u svijet tame i rasvijetliti je. Kako možemo znati koliko je određeni
prostor mračan? Mjerimo količinu prisutnog svjetla. Tama je pojam koji ljudi
koriste da opišu što se događa kad nema svjetla’’. Na kraju je student
ponovno upitao: ‘’Profesore, postoji li zlo?’’ Sad već pomalo nesiguran,
profesor je odgovorio: ‘’Naravno da postoji, kao što sam već rekao. Zlo vidimo
svakog dana. Najčešće u svakodnevnim primjerima ljudske nečovječnosti
prema drugima, u zločinima i nasilju diljem svijeta. Takve pojave nisu ništa
drugo nego zlo’’. Na to će student: ‘’Profesore, zlo ne postoji, ili barem ne
postoji samo po sebi. Baš kao i tama i hladnoća, to je pojam koji su ljudi
stvorili da opišu odsutnost Boga. Bog nije stvorio zlo. Zlo nije poput vjere
i ljubavi koje postoje baš kao svjetlo i toplina. Zlo je posljedica onog što se
događa kad u čovječjem srcu nema Božje ljubavi, baš poput hladnoće koju
doživljavamo u odsutnosti topline ili poput tame koja se događa kad nema
svjetla’’. Profesor je sjeo. Student se zvao Albert Einstein. Budući nobelovac.
Na jednom svom predavanju Albert Einstein je prenerazio publiku kada je
objavio da mu je žao što je rođen kao Židov. Ljudi su bili šokirani, kako je
tako veliki um mogao izgovoriti tako neobičnu, da ne kažemo skandaloznu
tvrdnju? S osmjehom Einstein je vragolasto nastavio i rekao: ‘’zato jer mi je to
oduzelo privilegiju da izaberem postati Židov!’’ Iako nije imao tu privilegiju
izbora da postane Židov, Einstein je to dobio rođenjem. Ali, mudrošću koju je
dobio od naših predaka i životnim iskustvom došao je do spoznaje da njegov
identitet kao Židova sadrži dragocjene Božanske darove. I to vrijedi za sve
Židove bez razlike da li su postali Židovi rođenjem ili svojim izborom.
Uvijek kad pišem tekst za Hadašon, Ha-Kol ili držim predavanje ili podučavam
neku temu iz Judaizma nalazim se u manje više istoj ili sličnoj dilemi. O čemu
pisati ili govoriti i posebno kako, jer kako rabin Telushkin kaže: Židovi ne
moraju vjerovati da postoji Bog, nego samo raditi sve što im je Bog
zapovjedio da rade. To najbolje vidimo tijekom procesa konverzije. Osobu
koja želi konvertirati na Judaizam Bet din (rabinski sud) prije uranjanja u
mikve (ritualno kupatilo) ne pita da li vjeruje u Boga niti da li se odriče sotone
ili da li je Mojsije najveći prorok, nego sam da li će se držati svih micvot
(zapovijedi, kako Božjih tako i rabinskih). Ako osoba kaže ‘’da’’, te zaroni u
mikve onda izroni kao Židov. Zato stalno govorim da Židovstvo nije vjera, kao
ostale nego je način života. Kad bi pitali prosječnog čovjeka na ulici što njemu
znači Judaizam, vjerojatno bi devet od deset ljudi odgovorilo: Šabat, blagdani,
sinagoga, propisi kašruta, žalobni običaji, općenito tradicija. Ali, sve to je samo
mali dio onoga što Judaizam znači, to je samo vrh ledena sante.
Judaizam je zapravo sveobuhvatni sistem koji pokriva sve aspekte života, kako
na individualnom, tako i na društvenom nivou. Sistem micvi ne
pokriva samo vjersku sferu, nego sve modele ponašanja, osobne odnose,
odnose u obitelji između supružnika, prema djeci, odnos liječnika i
pacijenta i sve aspekte zdravlja i vođenja zdravog života, profesionalni
integritet i poslovnu etiku, odnos prodavača i kupca, određivanje cijene i
marže, odnos poslodavca i zaposlenika, isplata plaće na vrijeme kao i veličinu
same plaće, odnos vladara prema podređenim, obaveza zajednice prema
svakom pojedincu, kao i obaveza pojedinca prema zajednici, porezni sistem,
briga o onima koji nemaju, školski sistem, pravni sistem, kako voditi kuću,
zajednicu, društvo, državu. Drugim riječima, Judaizam je način života, to je
uputa za umijeće življenja u svim aspektima života. Svi dijelovi Tore rade
zajedno prema sveobuhvatnom cilju kojeg možemo sumirati kao:
stvaranje pravednog društva inspiriranog vizijom čovjeka kao slikom i
prilikom Boga. Ideja Tore je osnovati model društva, koji će svijet željeti
slijediti i tako donoseći dobrobit Tora života i Božjeg blagoslova što je većem
dijelu čovječanstva moguće. Usput, riječ ‘’Tora’’ se najčešće pogrešno
prevodi na druge jezike kao ‘’Zakon’’. Riječ Tora ima isti korijen kao riječi
more (učitelj) i horim (roditelji) i znači ‘’Uputa’’, jer kao što i roditelji i učitelji
nas upućuju kako živjeti, tako nam je i Bog, kao čovječji Tvorac dao upute za
vlastitu upotrebu, samo je problem u tome što se većina nas žali Bogu bez
da je pročitala te upute. I uvijek kad spominje posebne obaveze židovskog
naroda, Tora nikad ne propusti naglasiti taj širi, univerzalni cilj. Židovski
narod Tora naziva kraljevstvo svećenika (Mamlehet kohanim) i sveti narod
(Goj kadoš), svjetlo narodima i kaže da će svi narodi biti blagoslovljeni kroz
židovski narod. Kao što je jedan ne židovski povjesničar rekao da Židovi
uvijek znaju da je židovski narod ‘’imenovan’’ (izabran) da bude pilot projekt
za cijelo čovječanstvo. Čitav Judaizam je baziran na sistemu kojeg
formiraju 613 Božjih zapovijedi s brojnim rabinskim uputama. Zapadni svijet
nije navikao na koncept činjenja nečega samo zato što je zapovjeđeno.
Zapadnjaci se drže moralnih normi, ako se uopće drže nečega, jer vjeruju da
ih vrijednosni sistem i društvo, u kojem su odgojeni, uvjetuju. U zapadnom
sekularnom društvu građani formiraju zakone prema svom svjetonazoru, dok
Židovstvo drži da Božji zakoni formiraju karakter čovjeka.
Za kraj želim još jednom naglasiti da iz Tore, kao i sveukupnog učenja
Judaizma (talmuda, midraša, kabale, rabinske literature) proizlazi da glavni
cilj Židovstva nije ništa manje od osnivanja pravednog i socijalno osjetljivog
društva s brigom za svakog pojedinca, koje bi bilo model i uzor čitavom
čovječanstvu. To je i razlog židovske ‘’izabranosti’’, točnije odgovornosti za
čitav svijet, kao i davanje zemlje Izraela židovskom narodu. Židovski narod
mora biti ‘’narod primjer’’ ostalim narodima svijeta, kao što prvorođeno dijete
mora biti primjer mlađoj braći i sestrama. I ponovno osnivanje države Izrael
na pepelu Holokausta pruža židovskom narodu prvi put u dvije tisuće godina
priliku da još jednom proba ostvariti taj cilj. Problem koji
vjerojatno svaki rabin ima, pa i ja, je kako i još više zašto govoriti ili pisati o
Šabatu, blagdanima, kašrutu (židovskoj prehrani), postovima, što se smije i
što ne smije raditi, odnosno općenito o micvot (zapovijedima) Židovima koji
se ne drže ničega ili skoro ničega. Tu dilemu imam posebno u ovo doba
godine kada pišem tekst za Hadašon za srpanj i kolovoz, jer to je vrijeme
koje je posvećeno sjećanju na uništenje Prvog i Drugog hrama, te fizičkim i
duhovnim pripremama za Roš hašanu i Jom kipur. Trebao bih pisati o svim
aspektima posta, kako detaljima tako i o smislu, ljudima koji ih se ne drže. I
sasvim slučajno sam prije nekoliko dana našao odgovor. U novinskom članku
se postavlja pitanje što čini jednu naciju i kolika je važnost nacionalnih
praznika. I autor kaže da postoje brojne definicije nacije, ali mu je
nenadmašna ona koju je dao Ernest Renan, francuski povjesničar, da je nacija
‘’svakodnevni plebiscit”, te da se nacije temelje koliko na onome što ljudi
zajednički zaborave, toliko i na onome čega se sjećaju. Ukratko, naciju čini
ono što slave, odnosno nacija je zajednica sjećanja. Nacija je povijest koja se
nacionalizira tako da povijest i sjećanje zapravo naciji daju koheziju, te ako
je sjećanje na povijest rastrgana, onda je rastrgana i nacija. I zato je važno da
svi Židovi, bili religiozni ili ne, držali sve zapovijedi (micvot) ili samo neke ili
ih uopće ne držali, slave iste blagdane, imaju isto sjećanje na dobre dane, ali i
na one loše, jer svi mi zajedno činimo ovu Općinu, ili šire činimo ‘’am Israel’’,
narod Izraela.
Dva od tri hodočasna blagdana, Pesah i Šavuot, su za nama. Ova dva
krucijalna blagdana, Pesah, kao blagdan slobode i rođendana židovskog
naroda, te Šavuot, kao dan Božje objave i sklapanje Saveza Boga i židovskog
naroda. Talmudski mudraci drže da je to jedna cjelina, gdje je Pesah prvi dan,
a Šavuot zadnji. Zato blagdan Šavuot nazivaju i Aceret, završetak. ‘’Bili smo
robovi u Egiptu, odakle nas je Bog oslobodio i izveo, te nas doveo na Sinaj da
sklopi Savez s nama i da nam Toru’’. Pjesmom Dajenu (Bilo bi nam dosta) na
pashalnoj večeri Bogu zahvaljujemo za sve što je učinio za nas, s naglaskom
što nas je odveo u Erec Izrael i izgradio nam Hram u Jeruzalemu, koji je od
tada u fokusu našeg života, naših misli i naših molitvi. Čak i nakon rušenja
Hrama (Prvog, Solomonovog, 586 g. p.n.e. od strane Babilonaca i Drugog, 70 g.
n.e. od strane Rimljana), on je nastavio postojati u našim molitvama, mislima
i običajima, od kojih je najpoznatiji razbijanje čaše na vjenčanju. Uz pet Tora
blagdana imamo i dva rabinska, a osim jednog Tora posta (Jom Kipur, Dan
pomirenja) talmudski mudraci su nam propisali i pet postova. To su Esterin
post, Gedalijin post, post 10. teveta, post 17. tamuza i post 9. ava (Tiša B’Av).
Zadnja tri su vezana za rušenje Hrama (Prvog). U periodu koji je pred nama
padaju dva posta vezana uz rušenje Hrama, a to su Šiva Asara Be’Tamuz (post
17. tamuza) i Tiša B’Av (post 9. ava). Post 17. tamuza komemorira probijanje
zidina Jeruzalema 586. g. p.n.e. prilikom opsade grada od strane babilonskog
kralja Nabukodnecara (poznati Verdijev ‘’Nabuko’’). Od 17. tamuza do 9. ava
počinje period koji nazivamo ‘’tri tjedna’’ (Ben Ha-Mecarim), tijekom kojeg
komemoriramo razaranje Jeruzalema, kao i početak židovskog Galuta
(izgona), koji prema rabinima traje još i danas. Taj izgon nazivaju ‘’Galut
Javan’’, odnosno ‘’Grčki izgon’’. To je najtužniji period židovske godine i za to
vrijeme se ne održavaju ni vjenčanja ni neki drugi radosni događaji, ne sluša
se glazba i kao ožalošćeni se ne šišamo, ni ne brijemo. Ovisno o običajima
pojedinih zajednica i razne druge zabavne i ugodne aktivnosti su ograničene
ili potpuno zabranjene. Ove godine post 17. tamuza pada u nedjelju, 13.07.
Suzdržavamo se od hrane i pića od zore (otprilike sat prije izlaska sunca,
ovisi o lokaciji), do dolaska noći i pojave tri zvijezde. Ove godine post počinje
u 03.04 i traje do 21.22. Svakodnevnoj molitvi dodajemo posebne molitve i
čitamo iz Tore.
Ako u našoj povijesti punoj tragedija ima jedan dan koji može ponijeti epitet
najtužnijeg tada je to sigurno Tiša B’Av (9. ava). Uz taj dan su, prema našoj
tradiciji, vezane brojne nacionalne tragedije: 586. g. p.n.e. babilonski car
Nabukodnecar osvaja Jeruzalem, razara Prvi Hram i odvodi narod u
ropstvo; 70. g. n.e. rimska vojska pod vodstvom Tita osvaja Jeruzalem i
uništava Drugi Hram; 135. g. n.e. Rimljani uništavaju zadnji veliki
židovski ustanak pod vodstvom Bar Kohbe. Vođa ustanka je ubijen i grad
Betar uništen. Pet godina kasnije Rimljani potpuno uništavaju Jeruzalem,
mijenjaju mu ime u Aelia
Capitolina, te protjeruju Židove i zabranjuju im povratak. Judeju u cilju
poniženja židovskog naroda rimski car Hadrijan je preimenovao u Palestinu,
a židovski narod protjerao širom svijeta i tako je otpočeo 2000 godišnji Galut
(izgon); 1290. g. Židovi su prognani iz Engleske; 7. ava 1492. g. Židovi su
prognani iz Španjolske; 8. ava 1942. g. Nijemci započinju masovnu
deportaciju Židova iz Varšavskog geta u Treblinku.
Tijekom Tiša B’Ava naša pažnja je fokusirana na rušenje oba Hrama, jer to
je bila najveća nacionalna tragedija, te su naše misli i ponašanje usmjereni
u tom pravcu. Ove godine Tiša B’Av pada na nedjelju. 03.08. Post počinje u
subotu uvečer na Erev Tiša B’Av zalaskom sunca u 20.24, a završava u nedjelju
03.08. u 20.57. dolaskom noći. Na Tiša B’Av zabranjeno je slijedećih pet stvari:
jesti i piti (u slučaju bolesti ili bilo kakvih zdravstvenih problema zabrana ne
vrijedi); prati se i kupati se; upotreba kozmetičkih stvari (parfem,
dezodoransi itd.); nošenje kožnih cipela i seksualni odnosi. U znak žalosti iz
sinagoge se uklanjaju svi ukrasi, uključujući parohet (zavjesa) ispred
Ormara svetinje (Aron HaKodeš), bima (oltar) se prekriva crnim prekrivačem,
prigušuju se svjetla. Kantor pjeva tužnim glasom, a ljudi sjede
bosonogi na podu ili na niskim klupicama. Nakon molitve čita se Eha
(Jeremijine tužbalice). Ljudi plaču i nariču.
U Židovstvu praznik ili post nije samo puko obilježavanje ili komemoriranje
nekog događaja, nego transformacijsko iskustvo, kako za pojedinca, tako i za
čitav narod. I zato mi sami svaki put moramo proći kroz iskustvo tog
događaja. Talmud kaže da svaka generacija koja nije izgradila Hram, kao da ga
je sama srušila. I na Tiša Be’Av moramo proći kroz to emocionalno iskustvo.
U Izraelu pozdrav za post je ‘’Com kal’’, što bi trebalo značiti ‘’želim ti lagan
post’’, drugim riječima da nam gladovanje ne padne previše teško. Ništa nije
dalje od razloga za post, nego što je ta želja, jer razlog za post nije tjelesno
mučenje, nego duhovno uzdizanje i zato jedni drugima moramo zaželjeti
‘’smisleni post’’, da nam post ima dublje značenje. Židovi ne jedu zato što
poste, nego zato što taj dan nemaju vremena jesti, jer su zauzeti za život puno
važnijim stvarima nego što je hrana. Zauzeti smo esencijom života, razlogom
postojanja, a to sigurno nisu hrana i piće, kao ni bilo koji drugi fizički užitak.
Imamo vjersku obavezu uživati u jelu, kao i općenito uživati u svim
aspektima života i moramo zahvaliti Bogu na tome, ali pri tom ne smijemo
nikad zaboraviti ono zbog čega postojimo, a to je biti Mamlehet Kohanim
(Kraljevstvo svećenika), podučavati mudrost i biti svjetlost narodima svijeta.
Sada jedna zanimljiva priča. Kažu da je jednog Tiša B’Ava tokom jedne od
svojih brojnih vojnih kampanja Napoleon s pratnjom šetao ulicama jednog
europskog grada. Odjednom začuje plač, jecanje i naricanje grupe ljudi.
Odmah pošalje svog pomoćnika da izvidi o čemu se radi, tko su ti ljudi i zašto
plaču. On se uskoro vratio i izvijestio Napoleona da to Židovi tuguju i plaču za
srušenim Hramom. Napoleon, koji je uvijek osjećao veliku naklonost prema
Židovima, je odmah zatražio da im se pomogne i krivci kazne. Na to mu je
pomoćnik objasnio da plaču za Hramom koji je srušen prije 2000 godina. Kad
je to čuo Napoleon će: ‘’Narod koji se tako sjeća svoje prošlosti, ima
osiguranu budućnost’’. Ne znam da li se ovaj događaj stvarno dogodio, ali ako i
nije, ostaje Napoleonova poruka i za sve nas danas.
Talmudski mudraci uče da je Drugi hram srušen zbog ‘’bezrazložne mržnje’’
(‘’Sinat Hinam’’) među Židovima, i da jedino ‘’bezrazložna ljubav’’ (‘’Ahavat
Hinam’’) može ponovno izgraditi Hram, ujediniti židovski narod i dovesti do
krajnjeg spasenja. Dajmo sve od sebe da se to desi u naše vrijeme. Pred nama
su vrijeme Božanske milosti i oprosta i zato je to najbolje vrijeme za Tešuva
(pokajanje, povratak Bogu, točnije samom sebi), činjenju dobrih djela,
(G’milut hasadim), davanje Cedaka (milodara) i povećanje Ahavat Israel
(ljubavi za sve ljude, posebno bližnje) u želji za usavršavanjem samog sebe i
približavanju Bogu.
Za kraj jedno malo iznenađenje. Kao što u Tori najljepša pohvala židovskom
narodu dolazi od nežidovskog proroka Bilama (‘’O kako su lijepi tvoji šatori,
Jakove, i tvoji stanovi, Izraele!’’), tako i jedan imam daje zapanjujući omaž
‘’čudesnom narodu’’. Hassen Chalghoumi je imam općinske džamije Drancy
u Seine-Saint-Denisu, blizu Pariza. On je umjerenjak te je otvoreni prijatelj
židovskog naroda. Napisao je sljedeće: ‘’Ja, sin Ishmaela, imama,
muslimana, miroljubivog čovjeka, ovime nudim svoje iskreno svjedočanstvo
o ovom izvanrednom narodu. Moram priznati, vjerujem u religije i u čuda. Ali
postoji nešto u vezi s ovim narodom, narodom Izraela, što se zaista osjeća kao
živo čudo. Narod koji su faraoni pokušali izbrisati prije 3000 godina... i nisu
uspjeli. Narod koji su Babilonci pokušali uništiti prije 2500 godina... i nisu
uspjeli. Narod koji su Rimljani htjeli uništiti prije 2000 godina... i nisu uspjeli.
Narod koji su nacisti pokušali istrijebiti prije 80 godina... i nisu uspjeli. Narod
protiv kojeg su se Arapi borili u pet ratova kako bi ga izbrisali s karte... i nisu
uspjeli. Ovo je malobrojan narod, ali posjeduje jedinstvenu snagu, posjeduje
Božanski blagoslov. Gdje god stavi ruku, uspijeva: u financijama, trgovini,
znanosti, filozofiji, književnosti... Pustinjsku zemlju pretvorili su u raj, bez
nafte ili plina, ali sa slobodom, demokracijom, inteligencijom i snagom volje.
Ovo je narod koji je svijetu dao Einsteina, Kafku, Karla Marxa, Spinozu,
Freuda... i mnoge druge koji su ostavili trag na čovječanstvu. Postoje
stvarnosti koje ni razum ni logika ne mogu objasniti. Postoji samo jedna riječ
za to: Čudo. Dvije i pol godine ovaj se narod bori na pet fronti. Rekli su da
će se Izrael umoriti, da je na rubu sloma... no još jednom iznenađuje svijet
otvaranjem nove fronte protiv iranskog neprijatelja kojeg se mnogi boje, čak
i među arapskim režimima. Ovaj narod, iako malobrojan, posjeduje hrabrost
plemića, mudrost proroka, strpljenje pravednika i odlučnost preživjelih. Kako
bi i moglo biti drugačije, kada su potomci Abrahama, Salomona, Davida,
Mojsija, Jakova, Josipa... i 1523 proroka i izaslanika među njihovim
potomcima? Ovo je narod koji je svijetu donio monoteizam i vjeru u jednog
Boga. Narod vođen žeđi za životom, radom, inovacijama i kontinuitetom
više od 4000 godina. Zaista, ne mogu pronaći drugu riječ da ih opišem osim:
Čudesni narod. Kad bi Arapi imali jasnu viziju, odabrali bi se povezati s ovim
narodom, učiti od njih, surađivati s njima... možda bi upili njihovo znanje,
mudrost i dostojanstvo.’’
Potpis: Hassan Chalghoumi, imam.
Želim svima nama da svi dobro odmorimo tijekom ljetnih praznika, napunimo
baterije, dobijemo malo boje i sasvim ne ispraznimo novčanike. Vidimo se u
rujnu. Neka nam svaki post i svaki dan naših života bude pun smisla.
Vaš rabin Luciano Moše Prelević