O nama
200 godina
Ustanove i institucije
Virtualna šetnja
Baština
Povijest
Kalendar
Tiskovine
Ostalo
Arhiva
Korisni linkovi
Zanimljivosti iz Izraela
DV Mirjam Weiller
Iz naše kuhinje
Socijalna skrb
Makabi Zagreb
Šoa Akademija
Sigurnosna pravila
Galerija
 
home > Novosti
5.1.2015
Iz rabinova pera

Siječanj 2015 - Tevet / Švat 5775

Dragi prijatelji, Šalom Aleihem!

Jedan od najradosnijih naših blagdana, Hanuka, je za nama. Ne znam za vas, ali meni je ovo bio jedan od bolje provedenih blagdana. Koncert koji smo povodom Hanuke organizirali bio je pun pogodak i svi koji mu nisu prisustvovali mogu samo žaliti što su propustili vrhunski doživljaj, koji su naše cure (Marija i Biba) još upotpunile predivno priređenim domjenkom. Ako smo u skladu recesije možda štedjeli na broju muzičara, nismo u kvaliteti muziciranja niti u broju instrumenata, a niti u količini i kvaliteti hrane. Falafel se topio u ustima, a vino je nestajalo ,,purimskom“ brzinom. Smatram da je sve zajedno bilo jedno smisleno transformacijsko iskustvo, kako za pojedince, tako i za čitavu zajednicu, uključujući i naše brojne goste, među kojima izdvajam ambasadoricu Izraela, akademike, predstavnike drugih vjerskih zajednica, kao i naše brojne prijatelje, koji su nas počastili svojim prisustvom.

Upravo čitam knjigu ,,Jeruzalem“, koju je napisao Montefijori, o gradu i Hramu i razmišljam o njihovoj tragičnoj sudbini i neraskidivoj vezi židovskog naroda s B-gom.

Osim dva blagdana, Purima i Hanuke, talmudski rabini su nam propisali i pet postova, od kojih su tri vezana uz uništenje Solomonovog Hrama (Prvog hrama). Prvi od ta tri posta je upravo pred nama. Post Asara Be'Tevet (post 10. dana mjeseca Teveta) pada u četvrtak, 01.01.2015. ili po židovskom kalendaru 10. Teveta 5775.
Post počinje zorom (Alot HaŠahar) 1. siječnja u 6.01, a završava dolaskom mraka (Tzet HaKohavim) u 16.55.

Post Asara BeTevet obilježava 10. Tevet 584. god.p.n.e. kada su vojske babilonskog vladara Nabuhadnetzara opkolile Jeruzalem i otpočele njegovu opsadu. Trideset mjeseci kasnije, 17. Tamuza 586. god.p.n.e., zidine Jeruzalema su probijene i 9. Ava je Hram uništen, a židovski narod odveden u Babilonsko ropstvo, koje je, prema rabinskoj tradiciji trajalo 70 godina. Giuseppe Verdi je to prekrasno opjevao u jednoj od svojih najboljih opera ,,Nabucco“, a zbor židovskih sužnjeva koji pjevaju pjesmu o slobodi i sanjaju o Izraelu je postao klasika.

Dan kada su probijene zidine i neprijatelj je provalio u grad, kao i dan kada je srušen Hram rabini su također obilježili postovima, post Šiva Asar B'Tamuz (post 17.Tamuza) i post Tiša B'Av ( post 9. Ava), a period od tri tjedna između njih (Bein Ha- Metzarim) je vrijeme tugovanja i kontemplacije zbog rušenja kako Prvog (Solomonovog) hrama, tako i Drugog.

10. Tevet obilježavamo kao dan posta, žalosti i pokajanja. Suzdržavamo se od hrane i pića od zore do mraka i čitamo Selihot (određene psalme) i u našu redovnu dnevnu molitvu ubacujemo dodatke koje molimo na dane posta. Nakon Drugog svjetskog rata religiozni svijet je izabrao 10. Tevet kao ,,specijalni kadiš dan“, kada molimo kadiš za žrtve Šoe (Holokausta) kao i za sve one osobe čiji nam točan dan smrti nije poznat, i tako je zapravo 10. Tevet postao njihov Jortzajt.

U židovskoj svijesti dan posta je vrijeme preispitivanja, vrijeme ispravljanja pogrešaka. Što se desilo 10. Teveta prije više od 2500 godina što bi mi danas morali popraviti?
Tog je dana počela opsada Jeruzalema, ali tog prvog dana nijedan Židov nije stradao niti je učinjena neka veća šteta. Zašto su talmudski mudraci taj dan smatrali tako tragičnim da su ga proglasili postom i na taj način ga izdvojili za sve buduće generacije? Koju lekciju žele da naučimo?
Početak opsade je bila poruka židovskom narodu, poziv za buđenje, poziv toj generaciji da isprave svoje pogreške. Nisu to učinili i opsada grada je dovela do proboja zidina, rušenja Hrama i do Babilonskog sužanjstva. I mi smo danas pod opsadom. Većina židovskog svijeta ne da ne živi, nego ne poznaje ni osnove vlastita nasljeđa. I rezultati toga su katastrofalni: ogromna asimilacija u dijaspori, a u Izraelu zbrka oko našeg nacionalnog cilja. I koja je tu poruka nama? Da odgladujemo još jedan post i vratimo se u naš prijašnji život? Što nam talmudski mudraci poručuju? Što B-g želi od nas? Da se probudimo i shvatimo. Kad postoji opsada, obrati pažnju na poruku, ne čekaj na uništenje. A ako pogledamo svijet oko nas, vidjet ćemo da se opet nalazimo pod opsadom, i to dvostrukom, i iz unutra i izvana. Brojni elementi izvana, posebno u Europi i u USA, nam prijete uništenjem židovske tradicije, ali o tome neki drugi put i na drugom mjestu. Puno opasnija je opsada iznutra, a to je nedostatak cijenjenja (prepoznavanja vrijednosti) našeg nasljeđa, što sigurno vodi krajnjem uništenju i našem duhovnom nestanku. I ako svatko od nas ne izgradi hram u sebi, u svojim srcima i svojoj duši, hram koji stoji na čvrstim temeljima naše tradicije, spiritualni (duhovni) holakaust je neizbježan.
Rješenje je jednostavno: povećati ljubav prema Tori i njenim vrijednostima, ljubav prema drugim Židovima (posebno zajednice u kojoj živimo), ljubav prema Izraelu i Jeruzalemu. B-g nam poručuje da opsada neće prestati sve dok ne ispravimo svoje greške. Zato lekcija Hanuke o prepoznavanju i prihvaćanju vrijednosti židovstva u globalnom svijetu kojim vladaju sekularne vrijednosti, materija i isprazna vanjska ljepota, nikad nije bila aktualnija. U zadnjih 2500 godina nijedna generacija nije bila sličnija Makabejcima nego što je to naša generacija, čak ni generacija Holokausta.
Makabejci su se našli pod opsadom Helenizma, prve globalizacije, a mi pod opsadom današnje globalizacije i svijeta u kojem je jedino mjerilo profit.

U Izraelu pozdrav za post je ,,Com Kal“, što bi trebalo značiti ,,želim ti lagan post“, drugim riječima da nam gladovanje ne padne previše teško. Ništa nije dalje od razloga za post, nego što je ta želja, jer razlog za post nije tjelesno mučenje, nego duhovni smisao i zato jedni drugima moramo zaželjeti smisleni post, da naš post ima dublje značenje. Židovi ne jedu zato što poste, nego zato što taj dan nemaju vremena jesti jer su zauzeti puno važnijim stvarima za život nego što je hrana. Zauzeti smo esencijom života, samim bitkom, razlogom postojanja, a to sigurno nisu ni hrana a ni piće, i iako imamo vjersku obavezu uživati u njima, kao i općenito uživati u svim aspektima života i zahvaliti B-gu na tome, ali pri tom ne zaboraviti ono zbog čega postojimo.

10. Teveta, kad je Nabuhadnetzar opkolio Jeruzalem, mi nismo razumjeli poruku. Hoćemo li je razumjeti danas? Hoćemo li se promijeniti? Hoćemo li se probuditi i suočiti s realnošću? Mora nam biti stalo, jer ako ne uložimo napor to samo znači da nam nije dovoljno stalo. Svi mi imamo snage, svi imamo moć, samo je pitanje hoćemo li ih upotrijebiti. Moramo razumjeti poruku događaja 10. Teveta, i to prije krajnjeg urušavanja. Sad je vrijeme. I ja sam tu da vam pomognem u tome. Iskoristite me.

I za kraj želio bih Vam zaželjeti sve najbolje u Novoj 2015., sve ono što si želite za sebe, ali Vam ujedno sretna i jedna posebna, naša privatna Nova godina, Roš Hašana Leilanot, Nova godina drveća, ukratko Tu B'Švat. 15. dana mjeseca Švata slavimo Tu B'Švat, Novu godinu drveća. Ove godine ona pada u srijedu 04.02.2015., ali mi ćemo je obilježiti prigodnim Sederom u petak 30.01.2015. u okviru Šabatne večere.

Neka B-g u nastupajućoj godini blagoslovi sve naše napore za dobrobit svih nas. Neka nam svaki post i svaki dan naših života bude pun smisla.


Vaš rabin Luciano Moše Prelević

  • travanj - lipanj 2018.
  • siječanj - ožujak 2018.
  • 2017. godina
  • 2016. godina
  • 2015. godina
  • 2014. godina
  • 2013. godina
  • 2012. godina
  • 2011. godina
  • 2010. godina
  • 2009. godina
  • 2008. godina
  • 2007. godina
  • 2006. godina
  • 2005. godina
     


  •  
    Copyright © 2004 Židovska općina Zagreb Sva prava pridržana.